reklama

Chvála ako pšenica, chvála ako kúkoľ

Chcela by som chváliť ľudí tak, aby im to pripomenulo, že sú obdarení, možno viac, než si uvedomujú, pod ťarchou denných starostí. Nie tak, aby im to stúplo do hlavy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ľudia neraz predpokladajú, že keď je človek v niečom obdarený, darí sa mu vo všetkom, čoho sa dotkne, a je hoden povyšovania. Trochu rozumiem tej častej tendencii vyzdvihovať pekných, bohatých, mocných, šťastne narodených. So smútkom priznávam, že napriek vedomému nesúhlasu ma stretnutia s takými šťastlivcami dokážu vyviesť z miery tak, že zmeraviem, alebo trepem nezmysly. (Môžu to byť milí ľudia, no ich úspech ma akosi stavia do pozoru a zastiera mi vnútorný zrak.) Vidím v tom, že kdesi v kútiku duše neraz hodnotím ľudí na základe bežných kritérií. A nechcem!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toľkí krehkí ľudia nezvládnu vyvyšovanie, uveria mu, a začnú sa ním sýtiť, ako tvorčekovia, ktorí obhrýzajú vlastný chvost. (Nechýba im láskyplné pohladenie?)

 Rada ľudí pochválim, spontánne, bez toho, aby som skúmala a „cedila“ svoje motívy a už vôbec nepremýšľam nad tým, či je to presne to, čo potrebujú k svojmu rastu. Možno sa ľudia navzájom chvália aj vtedy, keď by sa potrebovali skôr objímať.

Ľahko pozabudnem na prečudesné slová o tom, že Božia moc sa prejavuje v slabosti, a že milosť sa rozmnožila tam, kde rozmnožil hriech. No mám už svoju skúsenosť s milosťou. Niekedy je to verš, inokedy radosť, či záplava lásky tam, kde som ju vôbec nečakala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Dokonca aj Svätý Pavol, ktorého listy zneli tak múdro, sa chválil slabosťou, a vraj nevyzeral tak odvážne, ako písal a konal. Kto by to bol povedal, že Boh prichádza s milosťou vtedy, keď má človek prázdne dlane?

 Vieš, Bože, my neraz vyvyšujeme druhých spôsobom, ktorý nie je pravdivý. Očakávame od iných viac, než nám môžu dať – i z vlastnej vôle, nieto pod tlakom našich očakávaní. (Vedenie, správne rozhodnutia, bezpodmienečné prijatie, ochranu...) Čítala som, že každé dobré danie a každý dokonalý dar prichádza od Teba, Otca svetiel. Chcem znovu a znovu vyvyšovať Teba, a vkladať nádej do toho, čo robíš Ty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napodiv, aj o nás môžu občas iní predpokladať, že máme niečo, čo im nie je dostupné, keď zbadajú nejaký tvoj dar, hoci možno máme len prázdnejšie dlane, a väčšiu potrebu oprieť sa o Teba, hľadať Tvoje stopy. .

 Prečo si navzájom nastavujeme krivé zrkadlá, znevažujeme tých, ktorí potrebujú vystrieť chrbát, a vyvyšujeme tých, ktorým aj tak hrozí, že sa nafúknu ako balóny? Na jednej strane, tak veľmi potrebujeme k životu povzbudenie, ocenenie... Dieťa vraj potrebuje 3-10krát toľko pochvál ako kritiky. Na druhej strane, žiadnemu dieťaťu by neprospelo, keby ho rodič vyvyšoval nad iné deti. Vlasy sa mi ježia, keď niekto chváli dieťa takto: „Ty ich všetkých vysoko prevyšuješ. Ostatní ti nesiahajú ani po členky.“ (Ako som nedávno začula.) A predsa, my, dospelí, máme túto hru na povyšovaných a ponižovaných v každodennom repertoári.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

C.S. Lewis napísal : „Existuje jedna neresť, ktorá nechýba žiadnemu človeku na svete, na inom človeku sa každému hnusí, a málokto... má z nej pocit viny...Nepočul som nikoho, že by sa z tejto neresti obviňoval...Človek sa pre žiadnu inú chybu nestane taký neobľúbený, a žiadnu inú chybu si tak málo neuvedomujeme. A čím viac jej máme sami, tým menej ju znášame u iných.“

Uhádnete, akú „neresť“ mal na mysli?

Chcela by som vedieť chváliť iných tak, aby ich to povzbudilo v dôvere, že sú milovaní a obdarení, a že na ich dobrých rozhodnutiach záleží. Nie tak, aby spyšneli. Neviem, čo kto dostal do daru, aké zranenia mohli človeka „prikovať“ k zemi, a v čom urobil veľké pokroky, nie v porovnaní s inými, ale v porovnaní so sebou samým. Tie treba oceniť. Ani mne by nepomohlo, keby si ma niekto cenil na základe skresleného obrazu o mne, masky na tvári, alebo len pre čosi, čo som dostala „do vienka.“ Niektoré dary možno ľahko stratiť, a s tým aj hodnotu v očiach mnohých ľudí. Radosť, talent, nadšenie...to sú krehké zázraky. (Stačí chybný krok, nevhodný liek, závislosť, a človek „leží v prachu“.) Mňa povzbudí, keď si niekto všimne môj nový zvyk, pokrok, či aspoň krôčik vpred vo veciach, ktoré mi nejdú ľahko. Cítim, že mi pravdivé a primerané ocenenie pomáha. Dodá mi nádeje, že zmena je možná. Sú obdobia, keď potrebujem viac povzbudenia, aby sa zatvorila nejaká „priepasť“ za mnou, niečo, čo mnou otriaslo a nechalo ma na pochybách o pôsobení Božej milosti v mojom živote. Zrejme aj iní potrebujú niekedy viac ocenenia, aby sa odhodlali kráčať a neobzerať sa späť. Inokedy asi treba chvály ubrať; keď človek začne hľadieť zhora na druhých. Ako však môžem vedieť, či sa za aj tým neskrýva neistota, či dokonca zúfalé hľadanie lásky? 

 Myslím, že Ty, Najvyšší, si viac ceníš nenápadné skutky láskavosti, než úspech, ktorý priťahuje pozornosť médií. Keď pochopím Tvoje priority, môžem povzbudzovať iných v tom, čo je podstatné.

Je napísané, že Boh prebýva na chválach svojho ľudu. Chvála zrejme nepomáha Tebe, ale nám – preniesť pohľad zo seba na Teba. A príde radosť. Na oboch stranách. 

Hoci sme pod Božím pohľadom pristihnutí vidí naše postoje a motívy, prijíma nás, a v nás i svojho Syna, ktorý zrušil náš dlh, a sníma z pliec každú vinu. Sme čistí, a môžeme piť z jeho prameňov.

 Chcela by som chváliť ľudí tak, aby im to pripomenulo, že sú obdarení, možno viac než si uvedomujú, pod ťarchou denných starostí. Všetka tá krása, inteligencia, schopnosť, vidieť, počuť, vnímať, rozhodovať sa, skákať, brnkať, pískať poukazuje na Tvoju starostlivosť o nich. Hoci nevtieravú, takú, ktorá ich nenúti hľadať zdroj. V tom máme úplnú slobodu.

Nauč nás rozdávať a prijímať uznanie tak, aby nás to viedlo k hľadaniu Teba.

Naďa Mitanová

Naďa Mitanová

Bloger 
  • Počet článkov:  54
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Rada píšem o nenápadných ľuďoch a skrytej kráse. Pracovala som najmä s deťmi a so slovom, teraz prekladám. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu